Akvaplaning (vannplaning)

Akvaplaning (vannplaning) oppstår når dekket mister kontakt med veibanen fordi det bygges opp et vannlag under hjulet. Resultatet er dramatisk redusert styre- og bremseevne. Akvaplaning prinsipp For generell kjøring i regn og våte forhold, se Kjøring under vanskelige forhold.

Når oppstår akvaplaning?

FaktorHvordan påvirker risikoenTiltak
HastighetHøy fart øker vanntrykket foran hjuletReduser farten tidlig
Vanndybde> 5 mm gir markant økt risikoUnngå dype vannpytter
Mønsterdybde< 3 mm gir høy risikoBytt dekk i tide
DekktrykkFor lavt trykk øker risikoenJuster til korrekt trykk
Veiens profilSlitt spor, polert asfalt, tverrfallHold deg i hjulspor

Kritisk hastighet (forenklet tommelfingerregel)

MønsterdybdeVanndybdeKritisk hastighet
7-8 mm3-4 mm90-100 km/t
4-5 mm3-4 mm70-80 km/t
3 mm5 mm55-65 km/t
2 mm5 mm45-55 km/t
Verdiene varierer med dekkdesign, bilvekt og trykk. Tolkes som veiledende, ikke absolutte.

Slik forebygger du akvaplaning

  • Senk hastigheten 20-30% ved kraftig regn
  • Øk avstanden betydelig
  • Følg etablerte hjulspor
  • Unngå brå manøvrer og store rattutslag
  • Kontroller mønsterdybde og dekktrykk jevnlig
  • Skift vindusviskere ofte for maksimal sikt For beregning av trygg avstand ved regn, se Fart og avstand.

Hva gjør du hvis du vannplaner?

  • Hold rattet rett og mykt
  • Løft gassen forsiktig
  • Ikke brems hardt og ikke sving brått
  • Vent til du kjenner grep igjen før du justerer kurs eller fart

Sjekkpunkter for dekk

PunktMinimumAnbefalt
Mønsterdybde1,6 mm lovkrav3-4 mm sommer, 4 mm vinter
DekktrykkProdusentens spesifikasjon+0,2 bar ved tung last
RotasjonJevn slitasjeBytt plass foran/bak hver 10 000 km
Les også Regler for dekk og kjetting.
Les mer om trykk og varsling i Dekktrykk og TPMS.

Relaterte artikler