Fjellveikjøring – hårnålssvinger, møteplasser og motorbrems

Fjellveikjøring – oversikt

Fjellveikjøring kombinerer bratte stigninger, hårnålssvinger, smale partier og skiftende vær. Nøkkelen er god blikkføring, riktig girvalg/motorbrems og forutsigbar samhandling på møteplasser.

For teknikk i bakker, se Bakkestart og motorbrems. For fartsvalg og avstander, se Fart og avstand. Ved sterk vind, se Sidevind og vindkast.

Kjøring gjennom hårnålssvinger

PrinsippAnbefaling
BlikkSe dit du skal, søk utgangen tidlig
FartReduser før svingen, ikke i svingen
LinjeHold deg tydelig i ditt felt, unngå å skjære
GirVelg lavere gir før svingen for stabilitet

Motorbrems i nedoverbakke

  • Velg et lavere gir eller bruk B/L på automat for mer motorbrems
  • Brems tidlig og kort for å unngå varmgang i bremsene
  • Behold jevn fart, og øk avstanden til forankjørende

Se Bremselukt og fading. For elbil: Regenerativ bremsing.

Møteplasser og samhandling

SituasjonTiltak
Smalt parti uten siktReduser hastighet, bruk horn lett ved behov
MøteplassDen som har nærmest møteplass rygger ikke; utnytt plass rolig
Møte med større kjøretøyGi plass tidlig, hold til høyre og stopp

For regler om vikeplikt og feltbytte, se Vikeplikt og rundkjøringer.

Sikt, vær og utstyr

  • Følg med på skilt for bratt stigning og farlige svinger
  • Bruk nærlys, vurder tåkelys ved tett tåke
  • Planlegg pauser; unngå å varme bremsene på stillestående bil etter lang nedkjøring

Ved kolonnekjøring og stengte fjelloverganger, se Kolonnekjøring over vinterfjellet.

Vanlige feil

FeilKonsekvensBedre løsning
Bremser i svingenUstabilitet og lengre bremselengdeSenk farten før svingen
For høy girutvekslingLite motorbrems, varmgangGire ned tidlig
Skjærer over linjaMøtefare i blinde partierHold linje i eget felt

Relatert innhold