Kurveteknikk og fartsgrep

Riktig kurveteknikk gir bedre kontroll, kortere kjørestrekning og høyere sikkerhet. Kjernen er å kombinere blikkbruk, linjevalg, bremsing og gassføring slik at bilen holder godt fartsgrep gjennom hele kurven.

Kurveteknikk og fartsgrep

For grunnprinsipper om grep og friksjon, se Veigrep. For fartsvalg og avstander, se Fart og avstand.

Grunnelementer i kurveteknikk

ElementHvaSlik gjør du
BlikkbrukSe dit du skalLøft blikket, se gjennom kurven og på utgangen
BremsingRedusere fart før svingBrems rett frem, slipp bremse før apeks
LinjevalgStabil baneVid inn, treff apeks, rolig ut av svingen
GassføringStabilisere bilenJevn gass fra apeks, øk rolig ut

Apeks og linjevalg

LinjeKjennetegnNår passer den
Tidlig apeksTidlig svingpunkt, risiko for å gå bredt utIkke anbefalt i uoversiktlige svinger
Nøytral apeksBalansert inngang og utgangTørr, oversiktlig vei
Sen apeksLenger innbremsing, senere toppunktUoversiktlig, vått eller glatt føre

Fart og friksjon i kurve

VeiforholdAnbefalt tilnærmingTypiske fallgruver
Tørr asfaltJevn gass, nøytral apeksFor høy fart inn
Våt asfaltSen apeks, lavere fartBremsing i kurve, plutselige bevegelser
Snø/isVeldig lav fart, myke styringerBrå rattutslag og gasspådrag

Se også Kjøring under vanskelige forhold. Ved motorveiavkjøring, se Motorveikjøring.

Sikkerhetsrutiner

  • Test bremsegrep forsiktig på rett strekke
  • Øk følgeavstand før kurver i kø og regn
  • Avslutt nedgiring og bremsing før apeks
  • Hold rattet i kl. 9–3 for presisjon

Vanlige feil

FeilKonsekvensTiltak
For høy inngangsfartMister spor, går bredtBrems tidligere, velg sen apeks
Bremsing i skarp bueUstabilitet, ABS-inngrepBrems rett fram, slipp før sving
Blikk for nært bilenSen reaksjonLøft blikket til utgangen
Gass på feil tidspunktUnder- eller overstyringJevn gass etter apeks

Videre lesning