Automatisk trafikkontroll (ATK) – fotobokser og snitthastighet

Automatisk trafikkontroll – oversikt

Automatisk trafikkontroll (ATK) brukes for å senke fart og forebygge ulykker. Systemene måler hastighet uten manuell inngripen, enten i et punkt eller som gjennomsnitt over en strekning.

Metoder for måling

MetodeHvordan det virkerTypisk bruk
Fotoboks (punktmåling)Måler farten der boksen står ved hjelp av radar, induksjon eller laserKryssområder, ulykkeutsatte punkt
SnitthastighetTidsstempler ved start og slutt, regner ut gjennomsnittsfartTunneler, lange strekninger

Les også om grenser og praktiske råd i Fartsgrenser.

Varsling og skilting

  • Områder med ATK er normalt varslet med skilt
  • Fartsgrensen som gjelder fremgår alltid av skilt langs strekningen
  • Midlertidige fartsgrenser ved arbeid i vegbanen overstyrer tidligere skilt, se Arbeidsvarsling og midlertidig skilting

Konsekvenser ved overtredelse

Overskridelse av grensenReaksjon
Mindre overtredelserForenklet forelegg (bot)
Større overtredelserHøyere bot og prikkbelastning
Alvorlige overtredelserFørerkortbeslag og mulig fengsel

Se detaljer i Prikkbelastningssystem og Sanksjoner.

Plassering og effekt

  • Plasseres der fart er en dokumentert ulykkesfaktor
  • Snitthastighet reduserer fartsbrudd over lengre strekninger
  • Dokumentert effekt på reduksjon av alvorlige ulykker

Tips i praksis

  • Les skilt tidlig og hold jevn fart gjennom ATK-soner
  • Bruk cruisekontroll på egnede veier
  • Ved varierende forhold: prioriter sikkerhet og defensiv kjøring fremfor å stirre på speedometeret