Tomgang og regelverk

Tomgangskjøring gir unødvendige utslipp, støy og slitasje. I Norge gjelder regler mot unødig tomgang, og du kan få reaksjoner ved ulovlig praksis. Riktig rutine er å slå av motoren ved stopp, og bruke start-stopp der det passer.

Tomgang og regelverk

Hva sier reglene?

TemaKort forklartPraktisk betydning
Forbud mot unødig tomgangTomgang uten grunn er ikke tillattSlå av motor ved stopp
Særlige stederSkoler, barnehager og boligområderUnngå tomgang under henting/levering
Stans og parkeringTomgang gir ikke rett til å stå ulovligFølg skilt og oppmerking

For grunnleggende definisjoner av stans og parkering, se Trafikkregler om stans. For lyssignalisering ved nødstans, se Nødblink og varseltrekant.

Miljø- og helse

EffektHvorforTiltak
CO2/NOx/partiklerUtslipp uten nytteSlå av motor ved stopp
Støy og lokalt ubehagTomgang nær folk og byggRull ut avstand, slå av motor
Slitasje og forbrukUnødvendig drivstoffbrukBruk start-stopp når egnet

Se også Miljøvennlig kjøring.

Praktiske situasjoner

SituasjonAnbefalingRelatert tema
Stillestående køSlå av motor ved lengre stillstandMotorveikjøring
VinteroppvarmingSkrap ruter, unngå lang tomgangKjøring under vanskelige forhold
Henting/leveringIkke la bilen gå uten tilsynBykjøring

Ofte stilte spørsmål

  • Er start-stopp alltid best? Det er gunstig i stillestående kø og kryss med ventetid. Deaktiver ved manøvrering i bratt bakke eller ved behov for rask fremdrift. Se Bakkestart og motorbrems.
  • Gjelder reglene elbil? Ja, unødig tomgang gjelder også ved klimaanlegg/varme på uten kjøring. Prinsippet er å unngå unødvendig energibruk og støy.
  • Hva med kaldstart? Kjør rolig i vei etter skraping av ruter i stedet for å varme lenge i tomgang. Se Miljøvennlig kjøring.

Oppsummering

Unngå unødig tomgang for å redusere utslipp, støy og forbruk. Slå av motor ved stopp, bruk start-stopp der det passer, og følg lokale regler, spesielt nær skoler og boliger.