Sikkerhetsspørsmålene på den praktiske prøven er en kort, men viktig del av oppkjøringen. Her viser du at du kan utføre en enkel sikkerhetskontroll av bilen, forstå konsekvensene av feil og bruke rett fremgangsmåte. Denne artikkelen samler alle spørsmålene og forslag til hva du konkret viser eller svarer.
For en helhetlig introduksjon til selve prøven, se Oppkjøring – komplett guide.
Hva ser sensor etter?
- Systematikk i gjennomføring og rolig arbeidsmåte
- Korrekt bruk av bilens funksjoner og instrumenter
- Forståelse av konsekvenser ved feil og avvik
- Evne til å forklare hva du gjør og hvorfor
Rekkefølge som fungerer
En enkel huskeregel for rekkefølge som dekker det mest typiske:
- Utenfor bilen: lys, dekk, skiltlys
- Inne i bilen: sete, speil, belte
- Lys og signal: nærlys, fjernlys, nødsignal, tåkelys
- Bremser: bremselys, bremsekraftforsterker, bremsevæske
- Styring og stabilitet: servostyring, retningsstabilitet
Illustrasjon: Flyt i sikkerhetskontroll
Alle sikkerhetsspørsmål og hva du viser
Tabellen under viser alle spørsmålene og hva du bør gjøre eller svare.
Spørsmål | Hva du viser/gjør |
---|---|
Hva er største tillatte totalvekt tilhenger etter denne bilen kan ha | se/vis vognkort |
Hvilke konsekvenser kan det få å kjøre med for tung henger | veggrepet på forhjulene, kursstabiliteten blir redusert, bremselengde økes, blendingsfare ved at lyktene heves |
Hvor stor nyttelast kan denne bilen ha i tillegg til oss som er i bilen nå | se/vis vognkort |
Hvilke ulemper kan du oppleve dersom du har for tung last i bilen | Kjøreegenskaper blir redusert, bremselengde økes, samt blendingsfare dersom lyktene og fronten på bilen heves |
Hvor stor tillatt totalvekt kan den tilhengeren ha som du kan trekke etter denne bilen med førerkort kl. B | Se/vis vognkort eller førerkortforskrifter |
Hvilke konsekvenser kan det få å kjøre med tilhenger som har for stor tillatt totalvekt | Det er ulovlig, man får redusert veigrep, kursstabiliteten blir redusert, bremselengden økes, samt blendingsfare siden fronten blir hevet av vekten bak |
Kontroller dekk og felger for skader | Visuell kontroll, sjekk om det er noe unaturlig ved hjulene |
Hvilke skader er mest vanlig | Rifter i dekksiden, bulker i felgen fører til ustabilitet, bobler i siden på dekket, forsterkningen i dekket vil da være veldig redusert |
Kontroller slitasjen på begge forhjul | Visuell kontroll, er hjulene slitt jevnt i mønsteret? |
Hva kan slitasjen fortelle deg | Dersom det er lite lufttrykk, vil dekkene være slitt på siden. Dersom det er for mye lufttrykk, vil dekkene være slitt på midten. Dersom de er slitt bare på den ene siden kan det fortelle oss at forstillingen kan være skjev |
Kontroller mønsterdybden på begge bakhjul | Visuell kontroll, evt bruk av dybdemåler eller slitasjevarsler på dekkene. Minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm og på vinterdekk 3,0 mm. I dekkmønsteret finner vi også små gummiklumper som indikerer hvor slitt dekket er |
Hva er risikoen ved å kjøre med for liten mønsterdybde | Dårlig veggrep, økt fare for vannplaning |
Finn frem refleksvesten | Den skal være tilgjengelig fra førersetet, den kan ligge i døra, hanskerommet, under setet eller i eget rom |
Hvor vil du plassere varseltrekanten om det blir aktuelt å sette ut den? | Den skal være godt synlig for andre trafikanter. Utenfor tettbygd strøk bør den stå mellom 100-200 m fra bilen og aktuell situasjon. Innenfor tettbygd strøk bør man vurdere forholdene. |
Hva er riktig lufttrykk i forhjula på denne bilen? | Se instruksjonsbok eller annen merking på bilen. (tanklokk eller i dørkarm/på døra) |
Kontroller at lufttrykket er riktig i forhjul | Visuelt: se om dekket er jevnt slitt, eller bruk lufttrykksmåler. Noen dekk er laget slik at man kanskje må ha høyere lufttrykk enn oppgitt. |
Kontroller om begge forhjul på denne bilen har nok mønsterdybde | Visuell kontroll, dybdemåler eller slitasjevarsler på dekk |
Hva er kravet til mønsterdybde på vinterdekk og sommerdekk? | Vinterdekk: minst 3,0 mm, sommerdekk: minst 1,6 mm |
Hva er riktig dekkdimensjon for denne bilen? | Kontrollere vognkortet |
Kontroller at forhjula på bilen har riktig dimensjon | Visuell kontroll. |
Hvor stor bæreevne må dekkene på denne bilen ha | Kontrollere i vognkortet. (def: min.li) |
Kontroller at bakdekkene på bilen har riktig bæreevne | Visuell kontroll. Les på dekket |
Kontroller at alle bremselys virker | Sjekk at bremselys på venstre og høyre side fungerer, samt høyt sittende bremselys |
Er det forsvarlig å kjøre dersom bremselyset ikke virker | Nei. Feilen kan være røket sikring eller lyspære som ikke virker. |
Kontroller at nødsignalet virker | Slå på lyset, sjekk alle lys ute på bilen |
I hvilke situasjoner er det riktig og viktig å bruke nødsignal | Ved nødstopp for å markere bil, samt i situasjoner som krever ekstra oppmerksomhet. |
Kontroller at nærlyset virker og er noenlunde riktig innstilt | Slå på nærlyset, kjør inn mot en vegg e.l for å se om det er lys fra begge lykter. |
Hvilke ulemper vil det ha om nærlyset er feil innstilt | Blending av møtende trafikanter, samt at siktstrekningen i mørke kan bli redusert |
Kontroller at kurve/tåkelys virker | Slå på lysene/visuell kontroll |
Hvilke ulemper kan det ha om kurve/tåkelys blir brukt feil | Blendingsfare, irritasjon eller bot for feil lysbruk |
Kontroller at tåkebaklyset virker | Slå på tåkebaklys ved hjelp av bryter |
Hvilke ulemper kan det ha at tåkebaklyset blir brukt feil? | De kan være sterkt blendende, spesielt om man kjører i kø |
Kontroller at parkeringslys, baklys og skiltlys virker | Dette er de lysene som kommer på automatisk når man starter bilen. Kontrollere at de virker ved å gå rundt bilen. |
I hvilke situasjoner er det viktig at parkeringslyset er i orden | Parkering i mørket uten andre lyskilder |
Kontroller at bremsekraft-forsterkeren virker | Trykk på bremsen til den blir hard (5-6 ganger). Hold trykk på bremsepedalen samtidig som du starter bilen. Pedalen skal synke inn |
Er det forsvarlig å kjøre hvis denne ikke virker? (begrunn) | Som regel ikke, da dette gir nedsatt bremseeffekt samt at pedalen blir veldig tung og hard |
Kontroller bremsevæskenivået | Kontroller væskenivået i beholder for bremsevæske under panseret på bilen |
Hva vil du gjøre dersom bremsvæskenivået er for lavt? | Det kan være slitte bremseklosser, noe som gjør at systemet trenger mer væske for å trykke bremseklossene inn mot bremseskivene. Det kan også være lekkasje. Ta bilen til verksted for kontroll |
Kontroller om bremsene har skjevtrekk (når du prøvebremser) | Kjør i 30-40 km/t rett frem og brems samtidig som du holder løst på rattet. Bilen skal holde kursen rett frem. |
Hva kan være årsak til skjevtrekk | Det er en feil ved bremsene slik at de slites ulikt. Trekker bilen mot venstre, er bremsene mest slitt på venstre siden. Og mest slitt på høyre side hvis den trekker mest mot høyre. Besøk verksted |
Kontroller at varsellampa for tokrets bremsesystem virker | Identifisere varsellampen (!), samme lampe som park-brems/håndbrekk, få den til å lyse og slukke. Start motor og ta av og på håndbrekket |
Hva vil du gjøre hvis varsellampa (tokrets bremsesystem) begynner å lyse under kjøring | Stanse, finne evt årsak. Det kan være at tokrets systemet ikke funker, eller at det er lite bremsevæske, evt at håndbrekket er feil. Det kan være teknisk feil defekt styreenhet. |
Kontroller at varsellampe for ABS-bremsene virker | Identifisere varsellampen som viser gul skrift med ABS. Få den til å lyse og deretter slukke. Den skal lyse når du tar tenning på motor i gang, og den skal slukke automatisk etter noen sekunder |
Er det forsvarlig å fortsette kjøringen dersom varsellampen begynner å lyse under kjøring? | Ja (oransje lampe) |
Kontroller at styringen er i orden når du prøvekjører bilen | Rattutslag til begge sider. Sjekke dødgang styring (maks 2-3 cm), selvoppretting av styring, ulyder og om bilen er retningstabil. |
Hva kan være årsaken til at bilen drar til en av sidene | Det kan være feil på forstillingen eller forskjellig lufttrykk på venstre og høyre side |
Kontroller at servostyringen virker | Start motor samtidig som du svinger mot venstre eller høyre. Rattet skal bli lett i det du starter bilen |
Er det forsvarlig å kjøre dersom denne ikke virker? | Ja, men styringen vil bli veldig tung. Dersom bilen har elektromagnetisk styring vil det ikke være forsvarlig, da dette kan ødelegge styringen ytterligere. |
Kontroller at vinduspusseren virker som den skal | Bruk vindusviskerhendelen for å sjekke de forskjellige hastighetene |
Hva kontrollerer du på pussebladene | Slitasje, rifler, løs gummi, eller striper under visking |
Still inn varmeapparat/defroster slik at du kan fjerne is og dugg på frontruta så effektiv som mulig | behagelig temperatur |
Vis hvordan du vil fjerne dugg fra bakruta | Trykk på knappen for varmetråder i bakruten |
Vis hvordan du vil fjerne dugg og is fra speilene | Ofte samme knapp som varmetråder på bakrute. evt egen knapp |
Kontroller om bilen er retningsstabil når du prøvekjører | Kjør bilen i 30 km/t med løst rattgrep. Bilen skal gå rett frem |
Hva kan være årsaken til at bilen trekker til en av sidene | Det kan være feil lufttrykk eller feil i forstillingen på hjulene |
Kontroller at batteriet sitter fast | Åpne panser og forsøk å dytte i batteriet. Det skal ikke flytte seg |
Hva er risikoen ved å kjøre med løst batteri | Det kan bli batterisyresøl som kan føre til kortslutning |
Kontroller at lydhornet virker | Trykk på rattet for å bruke hornet |
Kontroller at lyshornet virker | Blink med fjernlys |
Kontroller at vindusspyleren virker | Utføres |
Vis påfyllingssted for spylervæske | Vis beholder under panseret |
Kontroller alle bilbeltene | Slitasje, rifter og skader. Virker beltestrammeren? Kontrollere |
Hva er risikoen ved å bruke bilbelte med slappe ruller | Beltet vil ligge løst og vil ikke stramme godt nok ved sammenstøt |
Finn frem og monter varseltrekanten | utføres |
Hvor langt bør du gå fra bilen før du setter den opp? | Monter den ved bilen, gå med reflekssiden på varseltrekanten i retningen du går for å vise deg selv. Ta på refleks før du går med trekant |
Sett på nødsignal | Utføres ved å trykke på den røde trekanten i bilen |
Hvilke lys må ikke stå på sammen med nødsignallyset? begrunn | Fjern- eller nærlys vil minske effekten av nødsignalet. Optimalt bør man ha nødsignal alene, da det gir best effekt. |
Kontroller at varsellampen for kollisjonsputen virker | Tenning på, lyset skal lyse og deretter slukke |
Har det noen betydning for hvilke passasjer du plasserer i forsetet, at bilen har kollisjonsputer? begrunn | Barn og kortvokste kan skades ved utløsning av airbag |
Kontroller motoroljenivået | Skal være mellom min og maks på peilepinne til motorolje |
Vis påfyllingsstedet for motorolje | Vis i motorrommet hvor man fyller på olje |
Forkortet sjekkliste du kan øve på
- Dekk og hjul: mønster, slitasje, dimensjon og bæreevne
- Lys og signal: nærlys, fjernlys, tåkelys, nødsignal, bremselys
- Bremser: bremsekraftforsterker, væskenivå, skjevtrekk, ABS-lampe
- Styring: servostyring, dødgang, retningstabilitet
- Sikt: viskere, spyler, defroster, bakrute og speil
- Annet: refleksvest, varseltrekant, batteri, horn, belter, motorolje
Illustrasjon: Varseltrekant ute av tettbygd strøk
Tips på prøvedagen
- Si høyt hva du gjør, kort og tydelig
- Bruk håndboka eller vognkort når det er riktig
- Gå systematisk, unngå å hoppe frem og tilbake
- Hvis du er usikker: start med noe du er trygg på