Forbikjøring av syklister – avstand, fart og god praksis

Forbikjøring av syklister krever ekstra marginer. Riktig avstand, moderat fart og tydelig kommunikasjon reduserer risiko for farlige situasjoner.

Forbikjøring av syklister – sideavstand

Anbefalt avstand og fart

SituasjonSideavstandFart
Tørr, oversiktlig landeveiMinst 1,5 mTilpasset, ofte 30–50 km/t ved passering
Bygate med parkert bilrekke≥ 1,5 m, og avstand til dørsonenSvært moderat, ofte under 30 km/t
Smal vei uten møteplassVent til møtende er forbi, passér med stor marginKrypfart

For dørsoner, se Dørsonen og Dutch Reach. For grunnmetode ved feltflyt, se Sammenfletting og kø-kjøring.

Plassering og gjennomføring

  1. Les trafikkbildet: parkerte biler, utkjørsler, kryss og vær
  2. Hold tilstrekkelig sideavstand; flytt deg helt eller delvis ut i venstre felt ved behov
  3. Reduser fart før du nærmer deg syklisten, og passér med jevn gass
  4. Ikke kutt inn for tidlig; etabler trygg avstand før du legger deg inn

Les mer om linjevalg i Plassering og kjøremåte. For vurdering av sikt i kryss, se Sikt i kryss.

Kommunikasjon

  • Gi tydelig informasjon med blinklys og jevn kurs
  • Unngå unødvendig hornbruk som kan skremme; se Bruk av horn og lyshorn
  • Etabler øyekontakt i lave hastigheter der det er mulig

Vanlige feil

FeilRisikoRiktig praksis
For liten sideavstandSideslag, skremmeeffektMinst 1,5 m og lav fart
Kutter inn for tidligPåkjørsel ved vinglingHold kursen lenger og øk avstand gradvis
Passerer i uoversiktlig svingFrontkollisjonVent på siktlinje og møtesituasjon
Ignorerer dørsonenDør i kjørebaneLegg inn ekstra margin eller vent

Relaterte artikler