Forbikjøring av syklister krever ekstra marginer. Riktig avstand, moderat fart og tydelig kommunikasjon reduserer risiko for farlige situasjoner.
Anbefalt avstand og fart
Situasjon | Sideavstand | Fart |
---|---|---|
Tørr, oversiktlig landevei | Minst 1,5 m | Tilpasset, ofte 30–50 km/t ved passering |
Bygate med parkert bilrekke | ≥ 1,5 m, og avstand til dørsonen | Svært moderat, ofte under 30 km/t |
Smal vei uten møteplass | Vent til møtende er forbi, passér med stor margin | Krypfart |
For dørsoner, se Dørsonen og Dutch Reach. For grunnmetode ved feltflyt, se Sammenfletting og kø-kjøring.
Plassering og gjennomføring
- Les trafikkbildet: parkerte biler, utkjørsler, kryss og vær
- Hold tilstrekkelig sideavstand; flytt deg helt eller delvis ut i venstre felt ved behov
- Reduser fart før du nærmer deg syklisten, og passér med jevn gass
- Ikke kutt inn for tidlig; etabler trygg avstand før du legger deg inn
Les mer om linjevalg i Plassering og kjøremåte. For vurdering av sikt i kryss, se Sikt i kryss.
Kommunikasjon
- Gi tydelig informasjon med blinklys og jevn kurs
- Unngå unødvendig hornbruk som kan skremme; se Bruk av horn og lyshorn
- Etabler øyekontakt i lave hastigheter der det er mulig
Vanlige feil
Feil | Risiko | Riktig praksis |
---|---|---|
For liten sideavstand | Sideslag, skremmeeffekt | Minst 1,5 m og lav fart |
Kutter inn for tidlig | Påkjørsel ved vingling | Hold kursen lenger og øk avstand gradvis |
Passerer i uoversiktlig sving | Frontkollisjon | Vent på siktlinje og møtesituasjon |
Ignorerer dørsonen | Dør i kjørebane | Legg inn ekstra margin eller vent |