12V-batteri i bil – vedlikehold og feilsymptomer

12V-batteriet driver startmotor og elektronikk i bilen. Svakt eller feilmontert batteri kan gi startproblemer, ustabil elektronikk og lys som blafrer. Med enkel vedlikeholdsrutine kan du forlenge levetiden og redusere risiko for havari.

12V-batteri – oversikt

Grunnleggende vedlikehold

  • Hold poler og klemmer rene og tørre
  • Sjekk at batteriet sitter fast i braketten
  • Etter kortkjøring og kulde: lad jevnlig med lader
  • Kontroller at kabler ikke er skadet

Se også Vedlikehold av bilen.

Hvordan lese symptomer

SymptomSannsynlig årsakTiltak
Klikkelyd, treg startLav batterispenningLad eller bytt batteri
Rød batterilampe under kjøringLadesystem (dynamo/reim)Kontroller reim og ladespenning
Lys blafrer, elektronikk resetterSpenningsfallSjekk poler, mål hvilespenning
Starter bare i varmeSvakt batteriKapasitetsfall, vurder utskiftning

For instrumentlamper, se Motor og motorindikatorer.

Slik måler du spenning

TilstandForventet verdi
Hvilespenning etter 3–4 timer12.5–12.8 V
Under start (spenningsfall)Ned mot 9.6 V kortvarig
Ladespenning i tomgang13.8–14.7 V

Bruk et enkelt multimeter. Mål mellom pluss (+) og minus (–) på batteriet. Hvis verdiene avviker betydelig, feilsøk ladesystem eller batteri.

Starthjelp med startkabler

TrinnHandling
1Rød kabel til pluss (+) på begge batterier
2Sort kabel til minus (–) på donor, til jordepunkt på bilen som skal startes
3Start donorbil, vent 2–3 minutter, forsøk å starte
4Koble av i motsatt rekkefølge

Unngå gnist på batteripolen. Ikke rør bevegelige deler. Bruk hansker og briller.

Vinter og kortkjøring

  • Kulde reduserer kapasitet
  • Kortkjøring gir lite ladetid og svak lading
  • Forvarm bilen ved lading der det er mulig

Les mer om kulde og energi i Elbil om vinteren og generelle rutiner i Sikkerhetssjekk (teknisk bil).

Relaterte artikler