Adaptive frontlys og kurvelys

Adaptive frontlys og kurvelys Adaptive frontlys (AFS) og kurvelys justerer lysbildet etter fart, rattutslag og omgivelser. På mørke, svingete veier kan dette gi bedre sikt uten å blende andre. Systemene erstatter ikke førerens vurdering, og krever fortsatt riktig hastighetstilpasning og blikkteknikk.

Typer systemer

SystemHva gjør detNår brukes det
KurvelysTenner ekstra lys inn i svingen ved rattutslag/lav fartBykjøring, rundkjøring, trange svinger
AFS (Adaptive Frontlighting System)Endrer lysbildet etter fart/veiLandevei, motorvei, variabel sikt
Matrix-lysMaskerer soner for å unngå blendingMøte- og forbikjøringssituasjoner

Se også Lys og lystyper og Automatisk fjernlys. For teknikk i mørket, se Kjøring i mørket.

Fordeler og begrensninger

Fordeler:

  • Mer lys der du trenger det i svinger
  • Mindre blending ved møtende trafikk med matrix-lys
  • Automatisk tilpasning til fart og vei

Begrensninger:

  • Vått føre, snø og smuss kan redusere effekt
  • Feiltolkning av skilt/gatelys kan gi feil styring
  • Bratt bakketopp kan fortsatt blende, velg manuelt nærlys

Beste praksis i norsk trafikk

  1. Hold nærlys klart: Rengjør lykter jevnlig, spesielt på vinteren
  2. Overstyr ved behov: Bytt til nærlys tidlig ved tåke, snødrev eller tett bebyggelse
  3. Tilpass fart: Teknologien kompenserer ikke for høy hastighet i skarpe svinger
  4. Blikk langt fremme: Kombiner systemene med god blikkføring og jevn ratteteknikk
  5. Sjekk menyvalg: Noen biler lar deg justere følsomhet/aktivering

Samspill med andre systemer

Oppsummering

Adaptive frontlys og kurvelys forbedrer sikten når de brukes riktig. Vær bevisst på begrensningene i regn, snø og tåke, og overstyr systemet når situasjonen krever det. Kombiner teknologien med defensiv kjøring og riktig lysbruk for trygg nattkjøring.