Aktiv og passiv sikkerhet

Aktiv sikkerhet og passiv sikkerhet er to komplementære tilnærminger for å beskytte fører og passasjerer i bil. Mens aktiv sikkerhet handler om å forhindre ulykker gjennom elektroniske og mekaniske systemer, har passiv sikkerhet som mål å redusere skadeomfanget når en ulykke inntreffer. For en mer omfattende oversikt over bilens sikkerhetsutstyr, se Kjøretøyets sikkerhetsutstyr. Aktiv og passiv sikkerhet

Hva er aktiv sikkerhet?

Aktiv sikkerhet omfatter systemer og funksjoner som hjelper føreren med å opprettholde kontroll og unngå farlige situasjoner. Ved å overvåke kjøretøyets tilstand og veiforhold kan disse systemene gripe inn før ulykken skjer.

Eksempel: ESP/ESC (Elektronisk stabilitetskontroll)

ESC (Electronic Stability Control) er et ledende aktivt sikkerhetssystem i moderne biler. Systemet måler kontinuerlig hjulhastighet, rattvinkel og sideakselerasjon, og kan bremse individuelle hjul for å korrigere understyring eller overstyring. Se detaljert gjennomgang i Elektronisk stabilitetskontroll (ESC).

  • Overvåker hjul, ratt og bevegelse i sanntid
  • Griper inn automatisk ved ustabil kjøring
  • Reduserer risiko for utforkjøring og sladding Les mer i Styresystem.

Andre eksempler på aktiv sikkerhet

Hva er passiv sikkerhet?

Passiv sikkerhet består av strukturer og innretninger som beskytter personer ved en kollisjon. Disse systemene aktiveres først i møte med en uønsket belastning for å dempe støtet.

Eksempel: Airbags

Airbags (kollisjonsputer) fylles med gass i løpet av millisekunder ved en kollisjon, og fungerer som et polstret skjold mellom fører/passasjer og bilens harde overflater.

  • Frontal airbag: Beskytter ved frontalkollisjon
  • Side-airbag: Demper kraft mot torso ved sidepåkjørsel
  • Hode-airbag (gardin): Beskytter hode ved sidekollisjon
  • Kne-airbag: Beskytter legger og knær Les mer i Kjøretøyets sikkerhetsutstyr.

Beltestrammere og kraftbegrenser

Moderne biler har beltestrammere som strammer beltet umiddelbart ved kollisjon, og kraftbegrensere som reduserer trykket mot brystet. Dette samarbeider med airbags for optimal beskyttelse. Se også Barn i bilen for riktig bruk av belter og barneseter.

Sammenligning av aktiv og passiv sikkerhet

Type sikkerhetFormålEksempler
Aktiv sikkerhetForhindre ulykkerESP, ABS, adaptive cruisekontroll
Passiv sikkerhetBeskytte ved kollisjonAirbags, sikkerhetsbelter, kollisjonssoner

Etter en hendelse

Mange biler har eCall/SOS-funksjon som automatisk varsler nødetater ved alvorlig ulykke. Les mer i eCall og SOS-funksjoner. For trygg opptreden ved stans, se Nødblink og varseltrekant.

Vanlige misforståelser

PåstandVirkelighetHva du bør gjøre
ESC kan hindre alle ulykkerESC øker stabiliteten, men kan ikke endre fysiske grenser som grep og fartHold moderat fart og riktig dekktrykk
Airbags erstatter sikkerhetsbelteAirbags er konstruert for å fungere sammen med belteBruk alltid belte, se Kjøretøyets sikkerhetsutstyr
Vintermodus gjør bilen uslåelig på glatt føreModusen mykner gass og antispinn, men kan ikke skape grepBruk riktige dekk og øk avstanden, se Kjøring under vanskelige forhold
ABS forkorter alltid bremselengdenPå løs snø/grus kan ABS gi noe lengre stopp men bedre styrbarhetSe ABS og tilpass fart

Rask sjekkliste

Relaterte artikler