Aktiv sikkerhet og passiv sikkerhet er to komplementære tilnærminger for å beskytte fører og passasjerer i bil. Mens aktiv sikkerhet handler om å forhindre ulykker gjennom elektroniske og mekaniske systemer, har passiv sikkerhet som mål å redusere skadeomfanget når en ulykke inntreffer.
For en mer omfattende oversikt over bilens sikkerhetsutstyr, se Kjøretøyets sikkerhetsutstyr.
Hva er aktiv sikkerhet?
Aktiv sikkerhet omfatter systemer og funksjoner som hjelper føreren med å opprettholde kontroll og unngå farlige situasjoner. Ved å overvåke kjøretøyets tilstand og veiforhold kan disse systemene gripe inn før ulykken skjer.
Eksempel: ESP/ESC (Elektronisk stabilitetskontroll)
ESC (Electronic Stability Control) er et ledende aktivt sikkerhetssystem i moderne biler. Systemet måler kontinuerlig hjulhastighet, rattvinkel og sideakselerasjon, og kan bremse individuelle hjul for å korrigere understyring eller overstyring. Se detaljert gjennomgang i Elektronisk stabilitetskontroll (ESC).
- Overvåker hjul, ratt og bevegelse i sanntid
- Griper inn automatisk ved ustabil kjøring
- Reduserer risiko for utforkjøring og sladding Les mer i Styresystem.
Andre eksempler på aktiv sikkerhet
Hva er passiv sikkerhet?
Passiv sikkerhet består av strukturer og innretninger som beskytter personer ved en kollisjon. Disse systemene aktiveres først i møte med en uønsket belastning for å dempe støtet.
Eksempel: Airbags
Airbags (kollisjonsputer) fylles med gass i løpet av millisekunder ved en kollisjon, og fungerer som et polstret skjold mellom fører/passasjer og bilens harde overflater.
- Frontal airbag: Beskytter ved frontalkollisjon
- Side-airbag: Demper kraft mot torso ved sidepåkjørsel
- Hode-airbag (gardin): Beskytter hode ved sidekollisjon
- Kne-airbag: Beskytter legger og knær Les mer i Kjøretøyets sikkerhetsutstyr.
Beltestrammere og kraftbegrenser
Moderne biler har beltestrammere som strammer beltet umiddelbart ved kollisjon, og kraftbegrensere som reduserer trykket mot brystet. Dette samarbeider med airbags for optimal beskyttelse. Se også Barn i bilen for riktig bruk av belter og barneseter.
Sammenligning av aktiv og passiv sikkerhet
Type sikkerhet | Formål | Eksempler |
---|---|---|
Aktiv sikkerhet | Forhindre ulykker | ESP, ABS, adaptive cruisekontroll |
Passiv sikkerhet | Beskytte ved kollisjon | Airbags, sikkerhetsbelter, kollisjonssoner |
Etter en hendelse
Mange biler har eCall/SOS-funksjon som automatisk varsler nødetater ved alvorlig ulykke. Les mer i eCall og SOS-funksjoner. For trygg opptreden ved stans, se Nødblink og varseltrekant.
Vanlige misforståelser
Påstand | Virkelighet | Hva du bør gjøre |
---|---|---|
ESC kan hindre alle ulykker | ESC øker stabiliteten, men kan ikke endre fysiske grenser som grep og fart | Hold moderat fart og riktig dekktrykk |
Airbags erstatter sikkerhetsbelte | Airbags er konstruert for å fungere sammen med belte | Bruk alltid belte, se Kjøretøyets sikkerhetsutstyr |
Vintermodus gjør bilen uslåelig på glatt føre | Modusen mykner gass og antispinn, men kan ikke skape grep | Bruk riktige dekk og øk avstanden, se Kjøring under vanskelige forhold |
ABS forkorter alltid bremselengden | På løs snø/grus kan ABS gi noe lengre stopp men bedre styrbarhet | Se ABS og tilpass fart |
Rask sjekkliste
- Sjekk at belter, airbags-lampe og varsellamper er som normalt
- Kontroller dekk: mønsterdybde og trykk, se Dekk og vedlikehold
- Test bremser og parkeringsbrems på trygg plass, se Fotbrems og parkeringsbrems
- Hold sikkerhetsmarginer: fart, avstand og blikk, se Fart og avstand