Automatisk fjernlys (AHB)

Automatisk fjernlys (AHB) slår av og på fjernlys for deg basert på møtende og forankjørende trafikk. Målet er bedre sikt uten å blende andre trafikanter.

Automatisk fjernlys

Hvordan AHB fungerer

Systemet bruker kamera i frontruten til å oppdage kjøretøylys og bymiljøbelysning.

KomponentRolle
Kamera i frontruteOppdager lys fra kjøretøy og gatelys
StyreenhetBestemmer om fjernlys skal være aktivt
FrontlykterSlår av/på fjernlys eller former lysbilde

For oversikt over lystyper og bruksområder, se Lys og lystyper. For førerens rolle og oppmerksomhet i mørket, se Mennesket i trafikken.

Fordeler

  • Mer tid med optimal sikt på mørke veier
  • Mindre behov for manuell dimming
  • Reduserer risiko for å glemme fjernlys

Begrensninger og feilaktig dimming

AHB er ikke feilfritt. Vær oppmerksom på situasjoner der systemet kan vurdere feil:

SituasjonMulig feilTiltak
Topp/bakke eller skarp kurveSer ikke møtende i tideVær klar til å dimme manuelt
Skitne/tildekkede kameraerOppdager ikke lys riktigHold frontrute ren
Snø, tåke, kraftig regnFeiltolkning av refleksjonerVelg nærlys og senk hastighet
Motgående sykkel uten lysOppdages for sentVær ekstra varsom i by og tettsted

Miljøer der AHB ofte feiler

MiljøUtfordringAnbefalt tiltak
Tunnelåpninger og portalerBrå endring i lysnivåOverstyr manuelt ved behov
By/tettsted med gatelysKamera tolker gatelys som kjørelysVurder manuell styring
Tåke og snødrevRefleks fra partikler i luftaSe Kjøring i tåke

Matrix og adaptive fjernlys

Noen biler har matrix-lys som former lysbildet slik at møtende kjøretøy skygges ut, mens resten av veien fortsatt belyses med fjernlys. Prinsippene for vurdering er like, men systemet blander maskering av soner med høy lysstyrke.

Anbefalt bruk

  • Ha AHB aktivt på mørke veier uten jevn trafikk
  • Vær alltid klar til å overstyre manuelt
  • Kontroller lys og frontrute før avreise

Sjekkliste før bruk

  • Rengjør frontrute og kameraområde
  • Kontroller at alle lys fungerer
  • Slå av tåkelys i klart vær
  • Bekreft riktig høydejustering av lys ved tung last For vinter og pålagte krav om fri sikt, se Siktkrav: Snø og is.

Lover og god praksis

TemaAnbefaling
BlendingDim umiddelbart ved risiko for å blende møtende eller forankjørende trafikk
TåkelysIkke bruk fjernlys i tåke, snødrev eller tett nedbør. Vurder nærlys og tåkelys.
By/tettstedAHB kan feiltolke gatelys. Vurder manuell styring
RengjøringHold frontrute og kameravindu rene for korrekt deteksjon
Se også Lys og lystyper for korrekt bruk i ulike situasjoner.

AHB vs. manuell fjernlys

EgenskapAHBManuell
ReaksjonRask, men kan feiltolkeSituasjonsforståelse ved fører
BlendingReduserer risiko i normale forholdHelt avhengig av fører
KomfortHøy på landevei og motorveiGod, men krever mer oppmerksomhet
BegrensningerTåke, snø, skitne sensorerGlemsel, sen dimming

Vanlige feil og hvordan unngå dem

  • Overlater all vurdering til AHB. Hold aktiv oversikt og dim manuelt ved tvil
  • Bruker fjernlys i tåke eller tett snødrev. Velg nærlys og tilpass farten
  • Kjøring med skitten frontrute/kamera. Rengjør forutsigbart for riktig funksjon

Feilsøking og kalibrering

ProblemÅrsakTiltak
Blender møtende for sentSkitt på kamera, feil monteringRengjør ruten, få verksted til å kontrollere kalibrering
Dimmer for tidlig i byGatelys tolkes som kjørelysOverstyr manuelt i sterkt opplyste gater
Ustabil funksjon i snødrevRefleks og snø foran sensorSlå av AHB, bruk nærlys og senk hastighet
For teknikker i mørket, se Kjøring i mørket.

Se også