Blindsonevarsling (BSM) – funksjon og begrensninger

Blindsonevarsling (BSM) varsler når et kjøretøy befinner seg i bilens blindsone. Systemet øker situasjonsforståelsen, men kan aldri erstatte speilteknikk og skuldersjekk.

Blindsonevarsling – oversikt

Hvordan fungerer BSM?

KomponentFunksjon
Radar i bakre hjørnerOppdager kjøretøy i tilstøtende felt bak/ved siden
Kamera (noen modeller)Støtter objektklassifisering og filtrering
StyreenhetFletter sensordata og avgjør varsel
VarselLampe i speil, lyd eller vibrasjon ved filskifte

Se Forbikjøring og feltskifte for riktig prosedyre ved feltbytte.

Begrensninger i praksis

SituasjonRisikoTiltak
Kraftig regn/snø/slapsDemper radarekko, blokkerer kameraRengjør sensorer, senk fart, gjør skuldersjekk
Smuss på sensorerRedusert deteksjonRengjør jevnlig
Små objekter (sykler/MC tett på)Varsel kan komme sentØk sideavstand, senk fart
Krappe høydeforskjeller og kurverSkjuler kjøretøy i sonenBruk blikk langt frem og skuldersjekk
Tilhenger montertSystem deaktiveres/feiltolkerKontroller innstillinger, ikke stol på BSM

Les også Speilinnstilling og blindsoner. For tunge kjøretøy, se Blindsoner rundt tunge kjøretøy.

Beste praksis

  • Juster speil riktig og hold glass/sensorer rene
  • Bruk BSM som et supplement, ikke en erstatning
  • Gjør alltid skuldersjekk før manøvrer
  • Øk marginene i mørke, regn og på ujevn vei

Vanlige feil og korreksjoner

FeilKonsekvensRiktig løsning
Stol blindt på varselSen reaksjon, sidekollisjonFølg De 5 se-reglene
Ignorer rengjøringManglende varselRengjør speil, kamera og radardeksler
For kort skuldersjekkOverser MC/syklistTydelig skuldersjekk før flytting

Relaterte artikler