Blindsonevarsling (BSM) og Rear Cross Traffic Alert (RCTA) er førerassistentsystemer som varsler om kjøretøy i blindsonen ved filskifte og om kryssende trafikk når du rygger. Riktig brukt kan de øke sikkerheten, men de erstatter aldri speilbruk og skuldersjekk.
Hva er BSM og RCTA?
System | Hovedfunksjon | Typisk varsling | Sensorteknologi |
---|---|---|---|
BSM | Varsler om kjøretøy i blindsonen ved feltskifte | Lampe i speil og/eller lyd | Radar i bakre hjørner |
RCTA | Varsler om kryssende trafikk ved rygging | Lyd/lys og piler bakover | Radar/kamera bak |
Les også Kjøretøyets sikkerhetsutstyr og forbedre speilbruken med Speilinnstilling og blindsoner.
Slik brukes systemene trygt
- Utfør alltid skuldersjekk før feltskifte, selv om BSM er aktiv
- Hold speil korrekt justert og bruk blinklys i god tid
- Senk hastigheten ved rygging på parkeringsplasser; se Parkering for viderekomne
- Vær ekstra oppmerksom på barn og lave objekter; se Rygging og barn
Begrensninger du må kjenne til
Situasjon | Mulig svakhet | Tiltak |
---|---|---|
Tett trafikk og regn | Støy og vann kan dempe radarsignal | Øk avstand, bruk skuldersjekk |
Snø, smuss på sensorer | Redusert deteksjon | Rengjør sensorområder ofte |
Smale MC/sykler | Kan falle utenfor deteksjonsvindu | Sjekk aktivt over skulder |
Skarpe kurver/høydeforskjell | Blindsone endres | Reduser fart før filskifte |
Når stoltheten må vike for sikkerhet
Systemene kan varsle sent eller ikke i det hele tatt. Prioriter alltid manuell observasjon fremfor å stole blindt på teknologi. Ved feilindikasjoner eller varsel om redusert funksjon bør du oppsøke verksted. Se Målere og varsellamper.
Oppsummering
BSM og RCTA er nyttige tillegg som øker marginene ved feltskifte og rygging. Kombiner dem med korrekt speilinnstilling, skuldersjekk og forutsigbar kjøring for best effekt. For regelverk ved filskifte og vikeplikt, se Vikepliktsregler i detalj.