Blindsonevarsling (BSM) og RCTA – funksjon og begrensninger

Blindsonevarsling (BSM) og Rear Cross Traffic Alert (RCTA) er førerassistentsystemer som varsler om kjøretøy i blindsonen ved filskifte og om kryssende trafikk når du rygger. Riktig brukt kan de øke sikkerheten, men de erstatter aldri speilbruk og skuldersjekk. Blindsonevarsling og RCTA

Hva er BSM og RCTA?

SystemHovedfunksjonTypisk varslingSensorteknologi
BSMVarsler om kjøretøy i blindsonen ved feltskifteLampe i speil og/eller lydRadar i bakre hjørner
RCTAVarsler om kryssende trafikk ved ryggingLyd/lys og piler bakoverRadar/kamera bak

Les også Kjøretøyets sikkerhetsutstyr og forbedre speilbruken med Speilinnstilling og blindsoner.

Slik brukes systemene trygt

  • Utfør alltid skuldersjekk før feltskifte, selv om BSM er aktiv
  • Hold speil korrekt justert og bruk blinklys i god tid
  • Senk hastigheten ved rygging på parkeringsplasser; se Parkering for viderekomne
  • Vær ekstra oppmerksom på barn og lave objekter; se Rygging og barn

Begrensninger du må kjenne til

SituasjonMulig svakhetTiltak
Tett trafikk og regnStøy og vann kan dempe radarsignalØk avstand, bruk skuldersjekk
Snø, smuss på sensorerRedusert deteksjonRengjør sensorområder ofte
Smale MC/syklerKan falle utenfor deteksjonsvinduSjekk aktivt over skulder
Skarpe kurver/høydeforskjellBlindsone endresReduser fart før filskifte

Når stoltheten må vike for sikkerhet

Systemene kan varsle sent eller ikke i det hele tatt. Prioriter alltid manuell observasjon fremfor å stole blindt på teknologi. Ved feilindikasjoner eller varsel om redusert funksjon bør du oppsøke verksted. Se Målere og varsellamper.

Oppsummering

BSM og RCTA er nyttige tillegg som øker marginene ved feltskifte og rygging. Kombiner dem med korrekt speilinnstilling, skuldersjekk og forutsigbar kjøring for best effekt. For regelverk ved filskifte og vikeplikt, se Vikepliktsregler i detalj.