Bremselys og motorbrems – når lyser bremselyset?

Ved nedfart og fartsreduksjon kan du bremse både med pedal og med motorbrems. Men lyser egentlig bremselyset når du slipper gassen eller bruker regenerativ bremsing i elbil? Kunnskap om dette er viktig for tydelig kommunikasjon og trygg avstand.

Bremselys ved motorbrems

Når aktiveres bremselyset?

SituasjonBiler med forbrenningsmotorHybrid/elbil med regenerering
Slipper gassen i høyt girBremselys lyser normalt ikkeKan lyse hvis retardasjon overstiger terskel
Nedgiring for motorbremsBremselys lyser normalt ikkeKan lyse ved sterk regenerering
Bremsepedal trykkesBremselys lyserBremselys lyser

Terskelen for når bremselys tennes uten pedal styres av produsenten. Mange elbiler tenner bremselys hvis negativ akselerasjon er høy nok ved regenerering.

Beste praksis for sikkerhet

  • Anta at trafikken bak ikke forventer sterk motorbrems. Gi god margin og øk avstanden tidlig.
  • På glatt føre: kombiner jevn motorbrems med lett pedalbremsebruk slik at bremselys tennes tidlig ved kraftig retardasjon.
  • I lange nedoverbakker: bruk motorbrems for å unngå varmgang, se også Bremselukt og fading.
  • I elbiler: velg regenereringsnivå som gir komfortabel retardasjon. Se Regenerativ bremsing.

Tips i ulike kjøresituasjoner

SituasjonAnbefaling
Kolonnekjøring i tett trafikkBruk myk gass og korte, lette pedalbremser for tydelig bremselys
Motorvei med høy fartPlanlegg tidlig, slipp gassen gradvis og marker fartsreduksjon med lett pedal
Nedoverbakker i fjellKombiner lavt gir/B-modus med korte pedaltrykk for å signalisere retardasjon

Kommunikasjon og følgeavstand

Tydelig kommunikasjon bakover forutsetter riktig følgeavstand og forståelse for stopplengde. Se Reaksjonstid og bremselengde. På vinterføre øker bremselengden betydelig og krav til fri sikt er kritisk, se Siktkrav: snø og is.

Relaterte artikler