Ved nedfart og fartsreduksjon kan du bremse både med pedal og med motorbrems. Men lyser egentlig bremselyset når du slipper gassen eller bruker regenerativ bremsing i elbil? Kunnskap om dette er viktig for tydelig kommunikasjon og trygg avstand.
Når aktiveres bremselyset?
Situasjon | Biler med forbrenningsmotor | Hybrid/elbil med regenerering |
---|---|---|
Slipper gassen i høyt gir | Bremselys lyser normalt ikke | Kan lyse hvis retardasjon overstiger terskel |
Nedgiring for motorbrems | Bremselys lyser normalt ikke | Kan lyse ved sterk regenerering |
Bremsepedal trykkes | Bremselys lyser | Bremselys lyser |
Terskelen for når bremselys tennes uten pedal styres av produsenten. Mange elbiler tenner bremselys hvis negativ akselerasjon er høy nok ved regenerering.
Beste praksis for sikkerhet
- Anta at trafikken bak ikke forventer sterk motorbrems. Gi god margin og øk avstanden tidlig.
- På glatt føre: kombiner jevn motorbrems med lett pedalbremsebruk slik at bremselys tennes tidlig ved kraftig retardasjon.
- I lange nedoverbakker: bruk motorbrems for å unngå varmgang, se også Bremselukt og fading.
- I elbiler: velg regenereringsnivå som gir komfortabel retardasjon. Se Regenerativ bremsing.
Tips i ulike kjøresituasjoner
Situasjon | Anbefaling |
---|---|
Kolonnekjøring i tett trafikk | Bruk myk gass og korte, lette pedalbremser for tydelig bremselys |
Motorvei med høy fart | Planlegg tidlig, slipp gassen gradvis og marker fartsreduksjon med lett pedal |
Nedoverbakker i fjell | Kombiner lavt gir/B -modus med korte pedaltrykk for å signalisere retardasjon |
Kommunikasjon og følgeavstand
Tydelig kommunikasjon bakover forutsetter riktig følgeavstand og forståelse for stopplengde. Se Reaksjonstid og bremselengde. På vinterføre øker bremselengden betydelig og krav til fri sikt er kritisk, se Siktkrav: snø og is.