Automatgir gjør kjøringen enklere, men riktig bruk av P, R, N, D og B/L er viktig for sikkerhet, komfort og levetid på bilen.
Oversikt
Valg | Bruk | Typiske situasjoner |
---|---|---|
P (Park) | Låser girkassen | Parkering, langt stopp |
R (Reverse) | Rygging | Parkering, manøvrering |
N (Neutral) | Frikobler drivlinjen | Tauing, korte verkstedtester |
D (Drive) | Normal kjøring | All ordinær kjøring |
B/L (Engine brake) | Økt motorbrems/regenerering | Lange nedoverbakker, vinterføre |
Praktiske råd
Parkering (P)
- Stans helt, hold bremsepedalen inne
- Trekk til håndbrems/parkbrems
- Sett girvelger i P
Se også Rygging og parkering.
Rygging (R)
- Stopp bilen helt før du velger R fra D
- Bruk speil og kamera, hold lav fart
Les om sikt og blindsoner i Speilinnstilling og blindsoner.
Nødstans og rull (N)
- N kan brukes ved motorfeil for å rulle til trygg plass
- Ikke rull i lange nedoverbakker i N
Se Nødblink og varseltrekant. For vurderinger rundt rulling og energibruk, se også Frikobling og seiling (coasting).
Normal kjøring (D)
- Myk gass og tidlig planlegging gir jevn giring
- På glatt føre: jevn gass og god avstand
For økonomisk kjøring, se Giring og turtall.
Nedoverbakker og vinter (B/L)
- Bruk B/L for mer motorbrems og mindre varme i friksjonsbremsene
- I elbil øker B ofte regenerativ bremsing, men kapasitet kan være begrenset i kulde
Les mer i Regenerativ bremsing og Bakkestart og motorbrems.
Vanlige feil og hvordan unngå dem
- Skifte mellom D og R før full stopp
- Rulle langt i N i nedoverbakker
- Kun bruke friksjonsbrems i lange bakker, uten B/L
- Glemme parkbrems ved parkering i helling
Enpedalkjøring (elbil)
- Noen elbiler tilbyr kraftig regenerering som muliggjør enpedalkjøring
- Brukes primært i by og kø, men tilpass på glatt føre
- Ved kraftig senking av fart kan bremselys aktiveres
Les mer i Enpedalkjøring i elbil.