Bruk av automatgir (P, R, N, D, B)

Automatgir gjør kjøringen enklere, men riktig bruk av P, R, N, D og B/L er viktig for sikkerhet, komfort og levetid på bilen.

Automatgir – P, R, N, D, B

Oversikt

ValgBrukTypiske situasjoner
P (Park)Låser girkassenParkering, langt stopp
R (Reverse)RyggingParkering, manøvrering
N (Neutral)Frikobler drivlinjenTauing, korte verkstedtester
D (Drive)Normal kjøringAll ordinær kjøring
B/L (Engine brake)Økt motorbrems/regenereringLange nedoverbakker, vinterføre

Praktiske råd

Parkering (P)

  • Stans helt, hold bremsepedalen inne
  • Trekk til håndbrems/parkbrems
  • Sett girvelger i P

Se også Rygging og parkering.

Rygging (R)

  • Stopp bilen helt før du velger R fra D
  • Bruk speil og kamera, hold lav fart

Les om sikt og blindsoner i Speilinnstilling og blindsoner.

Nødstans og rull (N)

  • N kan brukes ved motorfeil for å rulle til trygg plass
  • Ikke rull i lange nedoverbakker i N

Se Nødblink og varseltrekant. For vurderinger rundt rulling og energibruk, se også Frikobling og seiling (coasting).

Normal kjøring (D)

  • Myk gass og tidlig planlegging gir jevn giring
  • På glatt føre: jevn gass og god avstand

For økonomisk kjøring, se Giring og turtall.

Nedoverbakker og vinter (B/L)

  • Bruk B/L for mer motorbrems og mindre varme i friksjonsbremsene
  • I elbil øker B ofte regenerativ bremsing, men kapasitet kan være begrenset i kulde

Les mer i Regenerativ bremsing og Bakkestart og motorbrems.

Vanlige feil og hvordan unngå dem

  • Skifte mellom D og R før full stopp
  • Rulle langt i N i nedoverbakker
  • Kun bruke friksjonsbrems i lange bakker, uten B/L
  • Glemme parkbrems ved parkering i helling

Enpedalkjøring (elbil)

  • Noen elbiler tilbyr kraftig regenerering som muliggjør enpedalkjøring
  • Brukes primært i by og kø, men tilpass på glatt føre
  • Ved kraftig senking av fart kan bremselys aktiveres

Les mer i Enpedalkjøring i elbil.

Relaterte artikler