Fotbrems og parkeringsbrems

Fotbrems og parkeringsbrems For biler i Norge er fotbrems (også kalt servicebrems) og parkeringsbrems to grunnleggende systemer som sikrer kontrollert stopp og stabil parkering av kjøretøyet. I denne omfattende guiden ser vi på hvordan begge bremsene fungerer, korrekt bruk og vedlikehold.

Oversikt

BremsetypeAktiveringHovedfunksjon
FotbremsTrykk på bremsepedalBremser bilen under kjøring
ParkeringsbremsSpak eller knappHolder bilen stille ved parkering

Sammenligning og bruk i praksis

EgenskapFotbremsParkeringsbrems
PrimærfunksjonRedusere hastighet og stoppeSikre bilen i ro
VirkemåteHydraulisk trykk til hjulMekanisk eller elektrisk aktivering
Ved sviktABS/ESC kan bidra til stabilitetVarsellys/lyd, bilen kan rulle
Typiske feilSvampete pedal, skjevtrekkHenger på, svak hold i bakke

Se også ABS og Bremsefeil.

Hva er fotbrems?

Fotbremsen er servicebremsen som brukes under kjøring for å redusere hastighet eller stoppe bilen. Systemet er hydraulisk, og kraften fra pedalen overføres via bremsevæske til hjulene. For en mer detaljert forklaring av bremsesystemet, se Bremsesystemet.

Bruk av fotbrems

  • Press jevnt på pedalen for gradvis nedbremsing.
  • Unngå harde rykk for passasjerkomfort og bremsesystemets levetid.
  • Ved nødbremsing, press pedalen helt ned og hold den.

ABS og EBD

  • ABS hindrer hjulene i å låse seg ved hard bremsing, og gir styringsevne. Blink i ABS-lampe under bremsing er normalt; konstant lys kan tyde på feil, se Bremsefeil.
  • EBD fordeler bremsekraft mellom for- og bakhjul for stabilitet. Ved skjevtrekk, les Fordeling av bremsekraft og skjevtrekk.

Hva er parkeringsbrems?

Parkeringsbremsen (ofte kalt håndbrems eller nødbrems) er et mekanisk system som låser bakhjulene med en kabel eller elektrisk motor. Den brukes når bilen står stille, for å hindre uønsket bevegelse.

Bruk av parkeringsbrems

  • Dra spaken eller trykk på knappen til du kjenner motstand.
  • Kontroller at bilen står sikkert før du slipper opp pedalen.
  • Frigjør bremsen ved å slippe spaken eller trykke på knappen når du starter kjøringen.
  • I bratte bakker: kombiner med P (automat) eller 1./R (manuell) for ekstra sikkerhet
  • Ved bakkestart i kø kan parkeringsbrems eller autohold gi bedre kontroll; se Bakkestart og motorbrems

Elektrisk parkeringsbrems og autohold

  • Elektrisk parkeringsbrems aktiveres med knapp. Mange biler har autohold som holder bilen i ro ved stans.
  • Ved bakkestart: Bruk autohold eller parkeringsbrems for å unngå tilbakerulling. Se Bakkestart og motorbrems.

Vedlikehold og kontroll

Regelmessig kontroll av begge bremsene er viktig for sikkerheten:

  • Sjekk at fotbremsen gir jevn motstand uten slipp.
  • Kontroller parkeringsbremsens gripeevne på flat vei.
  • Lytt etter unormale lyder ved aktivering av parkeringsbrems.
  • Følg anbefalt vedlikeholdsintervall for bremsevæske (se Vedlikehold av bilen).
  • Test parkeringsbremsens holdeevne jevnlig på trygg, flat plass

Test av bremsekraftforsterker

  1. Slå av motoren og trykk bremsepedalen gjentatte ganger til den blir hard
  2. Hold trykk på pedalen
  3. Start motoren mens du fortsatt holder pedalen inne
  4. Pedalen skal synke litt inn – det viser at forsterkeren virker

Begrep

Kilopond (kp) er en eldre enhet for kraft, omtrent lik tyngden av et 1 kg lodd. Den brukes noen steder for å beskrive trykkbelastning på bremsepedalen.

Varsellamper

LampeBetydning
Rød (!)Kritisk bremsefeil. Stans trygt og kontakt verksted.
Gul ABSABS-systemfeil. Kjør forsiktig, normal bremsing virker uten ABS.

Vanlige spørsmål

SpørsmålSvar
Skal jeg pumpe pedalen ved nødbrems?Nei. Trykk hardt og hold. ABS håndterer pulseringen.
Kan parkeringsbrems brukes i fart?Kun ved nødsituasjon på enkelte biler. Det kan gi ustabilitet.
Hva gjør jeg hvis ABS-lampen lyser?Kjør rolig til verksted og les feilkoder. Se ABS.

Viktige begreper for teoriprøven

  • Servicebrems – hydraulisk bremsesystem aktivert med fotpedal.
  • Parkeringsbrems – mekanisk brems som holder bilen stille.

Videre lesning