Hjulstilling og forstilling – camber, caster og toe

Hjulstilling og forstilling

Riktig hjulstilling (forstilling) gir bedre grep, jevn dekkslitasje og retningsstabilitet. Feil innstillinger øker forbruk, støy og ulykkesrisiko. Her får du en praktisk oversikt over camber, caster og toe, hvordan du oppdager feil og når du bør justere.

Grunnbegreper

BegrepForklaringEffekt
CamberVinkel på hjulet i loddrett planPåvirker innvendig/utvendig slitasje og grep i sving
CasterStyringsakslens vinkel i lengderetningSelvoppretting, retningsstabilitet
ToeVinkel mellom hjul sett ovenfraStabilitet, rulling og respons

Se også Styresystem for sammenheng mellom styring og hjuloppheng, og Dekk og vedlikehold.

Symptomer på feil hjulstilling

SymptomSannsynlig årsakTiltak
Bilen drar til én sideFeil camber/toe, ulikt trykkMål trykk, bestill hjulstillingskontroll
Skjev slitasje (innside/utside)Camber avvikJuster camber, roter dekk
Sagget slitasje/sagtannFeil toe eller dempereJuster toe, sjekk dempere
Ustabil rettfram-kjøringFor lite caster/toeJuster hos verksted

For lufttrykk og TPMS, se Dekktrykk og TPMS. For vurdering av dekkalder, se DOT-kode og dekkalder.

Når bør du justere?

HendelseAnbefaling
Etter påkjørsel av fortauskant eller hullHjulstillingskontroll
Etter bytte av styre-/hjulopphengsdelerJustering og prøvetur
Ved ujevn dekkslitasje eller «drar»-følelseKontroll og rotasjon av dekk

Praktiske råd

  • Mål dekktrykk før vurdering av hjulstilling
  • Roter dekk etter anbefalt intervall for jevn slitasje
  • Be om utskrifter fra hjulstillingsbenken (før/etter-verdier)

Relaterte artikler