Manuell vs. automatgir (clutch m.m.)

I denne artikkelen går vi i dybden på manuell girkasse og automatgir, inkludert clutch, momentomformer og de viktigste forskjellene du bør kjenne til. For en helhetlig guide til valg av biltype, se Valg av bil. Manuell vs. automatgir (clutch m.m.) Artikkelen utfyller avsnittet om girkasser i Motor og drivverk.

Introduksjon

Valg av girkasse påvirker både kjøreopplevelsen, drivstofføkonomi og kjøresikkerhet. Her går vi gjennom prinsippene bak de to hovedtypene girkasser, hvordan de fungerer, samt fordeler og ulemper.

Manuell girkasse

Den manuelle girkassen krever at føreren benytter clutchpedalen og girspaken for å skifte gir. Dette gir god kontroll, men stiller større krav til førerens ferdigheter. Clutch (kobling)

Hvordan clutch fungerer

Clutchen (koblingen) består av tre hovedkomponenter:

  • Svinghjul (flywheel) festet til motoren
  • Clutchplate (koblingsplate) med friksjonsbelegg
  • Trykkplate og utløserlager som presser platen mot svinghjulet Når pedal trykkes inn, frigjøres clutchplaten fra svinghjulet og motorkraften avbrytes, slik at gir kan skiftes.

Automatgir

Automatgir skifter gir automatisk ved hjelp av en momentomformer (torque converter) eller hydrauliske krefter, uten at føreren må betjene clutch. Momentomformer (torque converter)

Prinsipp for momentomformer

Momentomformeren overfører dreiemoment fra motor til girkasse via en væskestrøm mellom impeller, turbin og stator. Dette gir smidig girskifte og redusert behov for manuell clutch.

Andre automatløsninger: CVT og DCT

Moderne biler kan også ha andre automatløsninger med ulike egenskaper:

TypePrinsippFordelerUlemper
CVT (trinnløs)Variabel rem/kjededrift med trinnløs utvekslingJevn akselerasjon, lavt forbrukGummistrikkeffekt, lyd under pådrag
DCT (dobbelclutch)To clutcher for partalls- og oddetallsgirRaskt girskifte, høy effektivitetKan hakke ved krypkjøring
For praktisk bruk og riktig valg av P, R, N, D, B/L, se Bruk av automatgir. For samspill mellom gir og kjøremodus, se Kjøreprogrammer og kjøremoduser.

Fordeler og ulemper

GirtypeFordelerUlemper
ManuellBedre kontroll, lavere vekt, enkel designKrever clutchbruk, kan være slitsomt
AutomatgirKomfortabelt, enklere i bykjøring, konsistent girskifteOfte høyere vekt og kostnad

Praktiske tips for girskifte

  • Ved manuell girkasse: Slip clutch gradvis for å unngå rykk og unødvendig slitasje.
  • Ved automatgir: La bilen stoppe helt før du velger R eller D for å redusere belastning på momentomformeren. Se praktisk bruk i Bruk av automatgir (P, R, N, D, B).
  • Unngå å holde foten på clutch- eller bremsepedalen unødvendig lenge. For grunnleggende teknikk, se også Gir og girvalg og Frikobling og seiling (coasting).

Vedlikehold og slitasje

KomponentTypiske tegn på slitasjeTiltak
ClutchTurtall øker uten tilsvarende fart, lukt av sviddUnngå glidning, vurder justering/tilstand, verksted ved vedvarende symptomer
Girspak/velgerVanskelig å få i gir, skrapelydTrykk clutch helt ned, reduser hastighetsforskjell mellom tannhjul
Automatgir (olje)Rykk ved girskift, forsinket innkoblingFølg serviceintervaller for olje/filter der produsent krever det

Oppsummering

Riktig valg og bruk av girkasse er avgjørende for kjørekomfort, sikkerhet og økonomi. Både manuell girkasse og automatgir har sine fordeler; kjennskap til prinsippene bak clutch og momentomformer gir deg bedre forståelse og kontroll.

Førerkort og girvalg

Tar du oppkjøring i automat, får du kode 78 på førerkortet (kun automat). Les mer i Førerkortbegrensning (kode 78) – automatgir.

Relaterte artikler