Motorvarmer og kupévarmer – kaldstart, forbruk og komfort

Motorvarmer og kupévarmer gir lettere start og lavere utslipp på kalde dager. Riktig bruk gir bedre komfort, lavere drivstoffforbruk og mindre slitasje.

Motorvarmer og kupévarmer – oversikt

Hvorfor bruke motorvarmer?

EffektHvorfor det hjelper
Raskere varm motorMindre friksjon, lavere slitasje
Lavere utslipp ved startMindre uforbrent drivstoff i kald motor
Lavere forbruk de første kilometreneKortere oppvarmingsfase

Se også tiltakene i Miljøvennlig kjøring.

Typer motorvarmere

TypePrinsippPasser for
BlokkvarmerElement i motorblokk/ kjølekretsMange bensin/diesel
SirkulasjonsvarmerPumpe sirkulerer og varmer kjølevæskeDiesel, større motorer
BrenselvarmerBrenner drivstoff og varmer kjølevæske/luftStore biler/kalde strøk

Kupévarmer og sikt

TiltakEffektTips
Elektrisk kupévarmerTørr, varm luft på ruterPlasser lavt, fri luftstrøm
Forvarming via bilApp/tidsur på elbil/hybridLadet kabel tilkoblet
AvduggingKlar sikt fra startSe Avdugging og sikt

Slik bruker du varmer riktig

TempAnbefalt forvarmingMerk
0°C30–45 minKort pendling gir størst gevinst
−10°C60–90 minUnngå unødig lang tidsbruk
−20°C90–120 minBruk tidsur/termostat

Sikker montering og strøm

  • Bruk godkjent kabel og jordet uttak
  • Led kabelen slik at den ikke klemmes ved dørpanser
  • Kontroller sikringer og at kabel ikke ligger i veibanen
  • På verksted: be om lekkasjesjekk på kjølekrets etter installasjon

Samspill med elbil og hybrid

Elbiler bør forvarmes mens de er tilkoblet for å spare batteri. Hybrider kan forvarme motor/kupe for lavere forbruk. Se også Elbil: lading i kulde.

Kobling til daglige rutiner

Oppsummering

Riktig bruk av motorvarmer og kupévarmer gir lettere start, bedre sikt og lavere forbruk. Planlegg forvarming med tidsur, og kombiner med teknikkene i Miljøvennlig kjøring.