Utslippskontroll: katalysator, DPF og AdBlue

Utslippskontroll: katalysator, DPF og AdBlue Utslippskontroll i moderne biler bygger på tre nøkkelsystemer: katalysator for bensin og hybrid, dieselpartikkelfilter (DPF) for diesel, og AdBlue/SCR som reduserer NOx-utslipp. Å kjenne funksjon, vedlikehold og symptomer ved feil hjelper deg å kjøre mer miljøvennlig og unngå kostbare reparasjoner. For kjøreteknikker som reduserer utslipp, se Miljøvennlig kjøring. For varsellys og motorfeil, se Motor og motorindikatorer.

Katalysator (bensin og hybrid)

DelFunksjonVanlige symptomer ved feilTiltak
KatalysatorOmdanner CO, HC og NOx til CO2, H2O og N2Ristelyd, redusert effekt, lukt av uforbrent drivstoffKontroller feilkoder, sjekk temperatur og mottrykk
LambdasondeMåler oksygen for riktig blandingØkt forbruk, ujevn tomgang, motorfeillampeBytt defekt sensor, sjekk eksoslekkasje

DPF (dieselpartikkelfilter)

DelFunksjonVanlige symptomer ved feilTiltak
DPF-filterFanger sotpartikler i eksosenVarsellampe, hyppige regenereringer, redusert effektKjør lengre tur for regenerering, verkstedrens
TrykksensorOvervåker trykkforskjell over filterFeilkode, feilaktige regenereringerKontroller slanger og sensor

Regenerering av DPF

  • Passiv ved motorvei-kjøring (varm eksos)
  • Aktiv via motorstyring når sotnivå er høyt
  • Unngå hyppig småkjøring som hindrer fullføring

AdBlue og SCR (NOx-reduksjon)

DelFunksjonVanlige symptomer ved feilTiltak
AdBlue-tankLagrer urealøsningVarsel om lavt nivå, startsperre ved tom tankEtterfyll korrekt væske (ISO 22241)
SCR-katalysatorReduserer NOx ved kjemisk reaksjonØkte NOx-verdier, feilkoderDiagnose og komponentkontroll
DoseringsmodulSprøyter AdBlue i eksosenUjevn dosering, krystalliseringRens dyse, kontroller ledningsnett

Vedlikehold og praksis

  • Følg serviceintervaller og bruk anbefalte væsker
  • Fullfør regenereringsturer ved DPF-varsel
  • Unngå drivstoff på AdBlue-påfyll og motsatt
  • Reager raskt på varsellys for å hindre følgefeil

Ofte stilte spørsmål

Må jeg bruke original AdBlue? Bruk AdBlue som oppfyller ISO 22241. Kan jeg kjøre uten DPF? Nei, fjerning er ulovlig og gir manglende EU-kontroll. Hvorfor kommer motorfeillampen? Ofte sensorfeil eller tett DPF. Les feilkoder og følg anbefalt prosedyre.

Relaterte artikler