Bilens tekniske deler danner grunnlaget for bilens funksjon og sikkerhet. Som fører er det viktig å ha grunnleggende kunnskap om motor, drivverk, bremser og andre komponenter for å forstå hvordan bilen oppfører seg under ulike forhold.
For en generell introduksjon til teorien, se Introduksjon til teori for førerkort.
Oversikt over bilens tekniske deler
Del | Funksjon |
---|---|
Motor | Omdanner drivstoff eller elektrisk energi til bevegelse |
Drivverk | Overfører kraft fra motor til hjulene via girkasse, clutch og differensial |
Bremser | Reduserer hastighet og stopper bilen ved hjelp av friksjon. Se Bremsesystemet (bremsekretser, bremsevæske m.m) for mer informasjon. |
Styring | Styresystem gir føreren kontroll over bilens retning |
Fjæring | Demper støt fra veiunderlaget for komfort og veigrep |
Chassis og karosseri | Gir struktur, beskytter passasjerer og bærer alle komponenter |
Elektrisk system | Forsyner lys, instrumenter og elektroniske styresystemer. Se Lys og lystyper for oversikt over lystyper. |
Hjul og dekk | Gir kontakt med veibanen og påvirker veigrep, komfort og styrke |
Se også Kjøretøyets sikkerhetsutstyr for en detaljert gjennomgang av bilens sikkerhetsutstyr. | |
Hvordan bruke denne guiden
Dette er en omfattende guide til bilens tekniske komponenter. Hver seksjon gir deg en grundig forståelse av funksjon, oppbygning og betydning for kjøreopplevelse og sikkerhet.
Motor og drivverk
For mer informasjon om motorindikatorer og feilsøking, se Motor og motorindikatorer.
Motor - typer og virkemåte
Moderne biler kan utstyres med flere motoralternativer:
Type motor | Drivstoff/energi | Fordeler | Ulemper |
---|---|---|---|
Bensinmotor | Bensin | Høy effekt, god tilgjengelighet | Større utslipp og drivstoffkostnader |
Dieselmotor | Diesel | Høyt dreiemoment ved lavt turtall, bedre økonomi | Større partikkelutslipp |
Elmotor | Elektrisitet (batteri) | Null lokal utslipp, umiddelbart dreiemoment | Begrenset rekkevidde, ladetid |
Hybridmotor | Bensin + elektrisk | Lavere forbruk, fleksibilitet | Mer kompleks, høyere vekt |
Motoren jobber etter en firetakts-syklus: |
- Innsug: Luft eller luft/drivstoff-blanding suges inn i sylinderen.
- Kompresjon: Blandet luft/drivstoff komprimeres av stemplet.
- Forbrenning: Tennepluggen antenner blandingen (bensin/diesel) eller elektrisk kraft overføres.
- Utslippslag: Eksosgasser presses ut av sylinderen.
Drivverk - girkasser og differensial
Drivverket består av flere viktige deler som overfører kraften fra motor:
- Girkasse (manuell, automatisk, CVT, dobbeltkløtsj)
- Kopling/torque converter frikobler motor og girkasse ved girskifte.
- Drivaksel og differensial fordeler moment til hjulene.
Girkasstype Beskrivelse Fordel Manuell Føreren velger gir via clutch og girspake. Les mer om manuell vs. automatgir Robust, gir kontroll Automatisk Skifter gir automatisk med momentomformer. Les mer om manuell vs. automatgir Komfort, enklere bykjøring CVT Trinnløs giroverføring via rem eller kjede Jevn akselerasjon og økonomi Dobbeltkløtsj To koblinger for raske girskift Raskere skifte, sportslig For mer om effektiv kjøring, se Miljøvennlig kjøring.
Bremsesystemer
For en detaljert gjennomgang av bremsesystemet, se Bremsesystemet (bremsekretser, bremsevæske m.m). Et moderne bremsesystem kombinerer hydraulikk og elektronikk for pålitelig stoppkraft:
Komponent | Funksjon |
---|---|
Bremseklosser | Skaper friksjon mot bremseskiven |
Bremseskiver | Overfører friksjon til hjul |
Bremsevæske | Overfører trykk i hydraulisk system |
ABS | Forhindrer hjullåsing ved kraftige oppbremsinger |
ESP/ESC | Elektronisk stabilitetskontroll for bedre kjørestabilitet |
- Vedlikehold: Kontroller klossers tykkelse, bremseskivenes tilstand og bremsevæskenivå.*
Styring og fjæring
Styringssystem
Styringen omformer rattbevegelser til hjulrotasjon:
- Tannstang og styresnekke er vanlig mekanisk løsning.
- Servostyring (hydraulisk eller elektronisk) reduserer førerkraft.
Type styring Karakteristikk Mekanisk Enkel, men krevende ved parkering Hydraulisk God følelse, noe vedlikehold Elektronisk Variabel følelse og energieffektiv
Fjæringssystem
Fjæringskomponentene sikrer veigrep og komfort:
- Støtdempere og fjærer demper støt fra ujevn vei.
- McPherson og multi-link er vanlige foran- og bakoppheng.
Type fjæring Fordel McPherson Enkel og kostnadseffektiv Multi-link Bedre komfort og kjøreegenskaper på ujevnt underlag Blattfjær Robust, brukt på varebiler og enkelte SUV-er
Chassis og karosseri
Chassis og karosseri danner bilens skjelett og sikkerhetsbur:
- Bærende karosseri beskytter ved sammenstøt (kollisjonsgitter).
- Krumme soner foran og bak absorberer kollisjonsenergi.
Materiale Egenskap Stål Sterkt, rimelig, tungt Aluminium Lett, korrosjonsbestandig, dyrere Kompositt Lett og sterkt, brukt i sportsbiler
Elektrisk system
Moderne biler har omfattende elektronikk:
- Batteri lagrer energi til start og elektronikk.
- Generator (dynamo) lader batteriet under kjøring.
- Startmotor igangsetter motoren.
- ECU styrer motor, bremser, sikkerhetssystemer etc.
- CAN-bus kobler sammen ulike styreenheter.
Enhet Funksjon ECU Motor- og systemstyring Sensorer Måler temperatur, trykk, turtall, etc. Aktuatorer Utfører kommandoer (eks. innsprøytning, ventiler) For en grundig gjennomgang av målere og varsellamper, se Målere og varsellamper.
Hjul og dekk
Dekk og felger overfører kraft til veien og påvirker sikkerhet:
- Mønsterdybde og gummiblanding avgjør veigrep (se Regler for dekk og kjetting).
- Dekktrykk påvirker forbruk, slitasje og styrerespons (se Regler for dekk og kjetting).
Dekkvariant Bruksområde Sommerdekk Varmt føre, optimalt grep Vinterdekk Kaldt føre, is og snø Piggdekk Ekstra grep på is Helårsdekk Kombinert, kompromiss
Fremtidens drivlinjer
Bilindustrien beveger seg mot elektrisk og hybrid:
- HEV (Hybrid Electric Vehicle) kombinerer forbrenningsmotor og elmotor.
- PHEV (Plug-in Hybrid) kan lades fra stikkontakt.
- BEV (Battery Electric Vehicle) ren elektrisk drift uten forbrenningsmotor.
Forkortelse Beskrivelse HEV Hybrid, lades ikke eksternt PHEV Plug-in hybrid, kan lades eksternt BEV Batteribil, null lokal utslipp
Videre lesning og vedlikehold
For en overordnet innføring i krav til forskriftsmessig og forsvarlig stand, se Forskriftsmessig og forsvarlig stand. For detaljer om forskriftsmessig stand, se Bilens tekniske deler (Forskriftsmessig stand). For detaljert informasjon om vedlikehold, se Vedlikehold av bilen.