Rygging med tilhenger

Rygging med tilhenger – oversikt

Rygging med tilhenger krever god speilteknikk, forståelse av svingpunkt og rolig motstyring. Med riktig metode blir manøveren forutsigbar og sikker.

For grunnleggende rygging uten tilhenger, se Rygging og parkering. For last og vekt, se Sikring av last og passasjerer.

Grunnprinsipper

  • Hold svært lav fart med jevn krypkjøring
  • Se langt bakover gjennom begge sidespeil
  • Korriger smått og tidlig, unngå store rattutslag
  • Stopp og rett opp ofte – små pauser gir bedre kontroll

Slik gjør du det

TrinnHandlingNøkkelpunkter
1Rett opp før startTilhenger og bil i rett linje
2Velg referanseBruk kjegler/kantstein som mål
3Start rett ryggingBlikk veksler mellom venstre/høyre speil
4Begynner å vinkleTilhenger svinger mot venstre? Drei rattet litt mot venstre
5MotstyringNår ønsket vinkel er oppnådd, drei smått motsatt for å stabilisere
6Små korrigeringerStopp ved behov, rett opp og fortsett

Husk logikken

Observasjon i speilHva betyr det?Rattbevegelse
Tilhenger vises mer i venstre speilDen svinger mot venstreDrei litt mot venstre
Tilhenger vises mer i høyre speilDen svinger mot høyreDrei litt mot høyre

Plassering og svingpunkt

Jo kortere avstand mellom kulekobling og tilhengeraksel, desto raskere reagerer tilhengeren. Lengre tilhengere er mer stabile, men trenger mer plass. Se også Akselavstand og svingeradius.

Øvelser

  • Rygg i rett linje 20–30 meter
  • Rygg rundt 90° hjørne til venstre og høyre
  • Rygg inn i bås mellom to kjegler
  • Rygg inn på rampe uten å berøre kant

Sikkerhet og regelverk

  • Sikre last, sjekk kobling, sikkerhetswire og lys
  • Kontroller bremser på tilhengeren før kjøring
  • Hold lav fart og god følgeavstand ved manøvrering
  • Vurder medhjelper for dirigering ved dårlig sikt Les om vekt, dimensjoner og lovpålagte krav i Kjøring med tilhenger.

Sammendrag

Mestre speilbruk, motstyring og stegvis rygging. Øv jevnlig og stopp heller én gang for mye enn én gang for lite.